Wanneer een van mijn kinderen over zijn of haar toeren raakt, dan roep ik al snel: ‘haal eens diep adem’. En gelukkig werkt het ook, de rust keert terug. Maar hoe kan dat dan? Wat is ademhalen eigenlijk precies en wat kan je er verkeerd aan doen? En wat voor effect heeft een goede ademhaling op kinderen?

Wat is een verkeerde ademhaling?
Een verkeerde ademhaling kan voorkomen op twee verschillende manieren: te snel ademhalen of te langzaam ademhalen. Een te snelle ademhaling komt vaak voor bij kinderen die moeite hebben met hun concentratie en kinderen die onrustig overkomen. Een te langzame ademhaling daarentegen zie je veelal bij kinderen die eerder geneigd zijn rustig in een hoekje te gaan zitten en zich bijna onzichtbaar proberen te maken. Daarnaast ademen veel kinderen door de mond in plaats van door de neus, wat mogelijk een oorzaak kan zijn voor vele KNO-problemen. 

Problemen bij een verkeerde ademhaling
Vermoeidheid, concentratieproblemen en hoofdpijn zijn klachten die veel voorkomen bij kinderen met een te hoge ademsnelheid. Bij kinderen met bijvoorbeeld ADHD zie je vrijwel ook altijd een te hoge ademsnelheid. En volgens Marc & Mathilde Scheffer van Buteyko-ademtherapie kunnen klachten als chronische verkoudheid, chronische bronchitis, astma, hooikoorts, holte ontstekingen, oorontsteking, allergie, eczeem, weinig eetlust, constipatie, diarree, slecht kunnen concentreren, hyperactiviteit, lusteloosheid, faalangst en slaapstoornissen verminderen of zelfs helemaal verdwijnen. Genoeg reden dus om de ademhaling van je kind te meten dus!

Ademhalingsoefeningen voor kinderen
Pas vanaf een jaar of zes is het zinvol om aandacht te besteden aan de ademhaling van je kind. Wanneer een kind jonger dan zes jaar is, dan is het namelijk juist heel normaal dat je kind een hogere ademsnelheid heeft. Als je kind geen aanwijsbare klachten heeft, kun je makkelijk het aantal ademhalingen tellen als het kind slaapt. Tel zestig seconden het aantal inademingen en je weet wat de ademsnelheid per minuut is. Heeft een kind van zes jaar of ouder een ademsnelheid van meer dan twaalf, dan is dit hoger dan nodig. Het is dan raadzaam ademhalingsoefeningen te doen.

Oefening 1: ademhalingsmantra

“Adem in, ik ben rustig…. adem uit, ik lach”

Oefening 2: ademhalings apps
Er zijn diverse apps verkrijgbaar waarbij je ademhalingsoefeningen kan doen met behulp van een groter en kleiner wordende cirkel. Download een geschikte app en laat je kind mee-ademen op het ritme van de cirkel. Het kan in een opbouwende fase, dus als je kind te langzaam of te snel ademt, dan kan je kind de juiste ademhaling langzaam opbouwen.  

In het boek ‘de club van 5 doet aan yoga’ van Suzanne Raaijmakers staan een paar hele goede oefeningen om samen met je kind te doen. 

Bronnen:
www.buteyko-ademtherapie van Marc & Mathilde Scheffer
St. Antoniusziekenhuis, KNO-afdeling
www.leftbrainbuddha.com van Sarah Rudell Beach
Verademing van Bram Bakker & Koen de Jong
De Club van 5 doet aan yoga van Suzanne Raaijmakers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *